Hondje - Reisverslag uit Puno, Peru van martienilse - WaarBenJij.nu Hondje - Reisverslag uit Puno, Peru van martienilse - WaarBenJij.nu

Hondje

Door: Martien

30 November 2005 | Peru, Puno

Ha!
Ik ben nu in puno in peru. Het bleek behoorlijk moeilijk te zijn uit Corumba weg te komen omdat de treinkaart verkoop heel ondoorzichtig is en je geacht wordt gebruik te maken van zoveel mogelijk vage tussenpersonen. Corumba en Porto Quijarro net over de boliviaanse grens zijn echt de meest vage plaatsen ever. Bovendien is het binnenkomen in bolivia of je in een andere wereld komt. Ongeasfalteerde straten, zielige huisjes. Kwamen een dronken man tegen, een van de eerste dingen die hij zei was "estamos intellectualmente retrasado aqui" (wij lopen achter intelectueel gezien). Ergo, het gaat niet heel goed in Bolivia, binnenkort zijn verkiezingen. Blijkbaar maakt het eigenlijk niet heel veel uit wie er wint, links of rechts, want er komt hoe dan ook veel onrust na uitslag. Bovendien lijken beide opties niet ideaal. De linker kandidaat (evo) lijkt meer voor het volk te zijn, maar heeft tegelijkertijd wel koka plantages, ik vind dat onvoorstelbaar dat politiek figuur tegelijkertijd soort coca baron is! rechter figuur tuto is geloof ik heel corrupt. (ik schrijf het vast heel kort door de bocht op, sorry).
Uiteindelijk dus trein naar Santa Cruz, is wel aardige stad, volgende dag met supermooie bus naar la paz, duurde 21 uur (850 km). En dat was niet omdat de wegen of bus slecht waren, maar omdat alles af en toe uren stil stond. La paz is heel hectisch vol energie, maar na 2 dagen wel weer genoeg geweest. Naar Chacaltaya berg geweest 5400m, mijn record! Last van hoogte valt wel mee, maar voel me wel oud. In la Paz door hond gebeten (was in toeristen plek genaamd valle de la luna, kwam ineens aangerend, en ik dacht: moet niet rennen, want dan bijt hij zeker, dus stond helemaal stil maar beet toch! vind honden nu iets minder lief). Was niet diep en geen bloed maar wilde voor zekerheid toch rabies injectie, bleken alleen 7 injecties te zijn, dus ga nu veel ziekenhuizen van binnen zien, hoe cultureel interessant! De grap is wel dat je onmiddelijk geholpen wordt, het vacin niets kost (je hoeft alleen de naald te betalen) en ze zeer aardig zijn,wat een verschil met nederland waar je uren zou moeten wachten. Je vraagt je wel af wat er nou fout gaat in een van beide landen, ben hier immers in 3e wereld. Zou het leuk vinden als iemand me dit kon uitleggen. Na la Paz naar Copacabana aan titicacameer. Eigenlijk superliefelijk gringo oord, en meer is echt ongeloofelijk mooi! Om rest injecties te halen snel door naar Puno in peru, waar ik nu ben. Gisteren beetje ziek, niet zo leuk, vandaag suf, maar wel ok. Overmorgen door naar Cusco.
Veel liefs
Martien

• 30 November 2005 - 22:26

Maud:

Hee popje!
    Tudo bem? Jammer van de injecties (moet je nu haasten om op tijd in een ziekenhuis te komen?), maar beter het zekere voor het onzekere!!
    Je moet vast in een andere wereld zitten na Brazilie! Bahia is al heel anders dan Rio State!
    Kus Maud

• 02 December 2005 - 16:38

Irene:

Wat een avonturen allemaal! Ik heb het altijd al gezegd: honden moeten maar wegvallen uit de evolutie ;). Hier gaat alles zijn gangetje, druk aan het programmeren. Maandag weer meten.

Groetjes, Irene

• 04 December 2005 - 17:58

Saskia:

He martientje! Balen zeg van die hondebeet! Idd maar het zekere voor het onzekere nemen! Ben benieuwd hoe je het in Cusco gaat hebben, heb er mooie verhalen over gehoord.Hier in Utrecht hebben we hospiteeravond gehad, maar niemand kunnen kiezen (tja het is moeilijk om een vervangster te vinden voor jou!), dus komt er een 2de avond, hopen dat het dan WEL wat wordt! Veel plezier nog en tot heel snel! Kus Sas

• 08 December 2005 - 08:18

Liesbeth:

He Lieve Tien, Dit is wel een heel laat berichtje...waarschijnlijk lees je het pas als je weer in't kikkerland bent, maar toch, maak er een mooie aftocht van!
    Dikke kus, Lies
    ps Het etentje staat hoor!

• 08 December 2005 - 22:49

Cynthia:

Wat een verhalen allemaal zeg!Bedankt voor je kaartje! Wij hebben hier Sinterklaas zonder jou gevierd, maar we misten je wel hoor! Je komt alweer snel naar NL! Geniet van je laatste dagen daar en een goede reis gewenst! Liefs!